Botlekbrug Rotterdam – Lead Engineer
De Botlekbrug is een hefbrug voor weg- en spoorverkeer over de Oude Maas in het Rotterdams havengebied. De oude brug werd in 1955 geopend om de Botlek te ontsluiten en is in 2015 vervangen door een geheel nieuwe brug. De oude brug was een 505 meter lange stalen vakwerkbrug met hefgedeelte en een langste overspanning van 55 meter. De brug was 23 meter breed en 8 meter hoog. Na opening van de naastgelegen tunnel in 1980 werd hij voornamelijk gebruikt door verkeer dat niet in de tunnel mocht.
Binnen het plan van reconstructie van de rijksweg A15 is de Botlekbrug in 2015 vervangen door een nieuwe brug die direct naast de oude kwam te liggen. De nieuwe Botlekbrug is 1200 meter lang, heeft twee beweegbare hefdelen en een overspanning van 92 meter. Daarmee is het een van de grootste hefbruggen van Europa. In gesloten stand heeft de brug een doorvaarthoogte van 14 meter, waardoor het aantal brugopeningen per dag sterk wordt teruggebracht ten opzichte van de 8 meter van de oude brug. De heftorens van ruim 55 meter kunnen de brugdekken optrekken tot een doorvaarthoogte van 45,6 meter. Elk van de optrekbare delen weegt zo’n 5000 ton, is ongeveer 90 meter lang en 50 meter breed. Doordat het contragewicht hetzelfde gewicht heeft, is het mogelijk om de brug binnen 90 seconden te heffen en te laten dalen.
In opdracht van Croonwolter&dros heeft MvB Advies- en Ingenieursbureau B.V. in dit project mogen bijdragen in de rol van Lead Engineer. Hierbij waren we verantwoordelijk voor het verzorgen van uitvoeringsontwerpen van diverse brug gerelateerde E-installaties, inclusief verificatie van de eisen.